Norrland.

Nu ska jag berätta om vår fina Norrlandresa.

Torsdag:
Blev upphämtad strax efter klockan åtta på morgonen av Ida-Lisa, Marie och Catti. Satte mig i baksätet bredvid Marie och gjorde mig hemmastad och sen så började vår resa. Marie och jag satt mest i baksätet och åt godis och sjöng med i alla låtar, Ida-Lisa körde och Catti satt fram med henne och gjorde ljudeffekter och smådansade till musiken. Fint. Vi stannade i Sundsvall och åt lunch på Max, och sen körde vi vidare. I Ramsele så fick jag en lektion av Ida-Lisa om hur man tankar (trots att jag har haft körkort i fyra och ett halvt år så kan jag fortfarande inte tanka) så att jag kunde tanka nästa gång vi skulle göra det. Sen åkte vi i ett par timmar till, och vi skrattade och pratade och hade allsång och hade det sådär jättemysigt som man bara kan ha på en roadtrip. Och när vi kör där i godan ro så ser vi helt plötsligt en vildren som står vid vägkanten och jag typ "HALLÅ DET ÄR EN REN DÄR I SKOGEN!!!", så vi hinner få en liten skymt av den innan vi har kört förbi den, fint! Efter ett litet stop och ytterliggare någon timmes körning så var vi äntligen framme i Sorsele strax efter 19-tiden på torsdagskvällen. Vi hälsade på Ida-Lisas familj, sen kollade vi på movie och somnade.



Fredag:
Vi gick upp runt halv nio, för vi skulle iväg och kolla på Vindelälvsdraget; draghundsstafett! Iklädda converse och mjukisbyxor pulsade jag och Catti lite senare runt i halvmeterdjup snö och fotade alla hundar! Tror vi måste gjort ett bra första intryck genom att kräla omkring i snön in front of public liksom, men det gick bra och vi fick fina bilder och fick se fina hundar så jag var nöjd. Vi åkte tillbaka hem till Ida-Lisa och klädde på oss mer snötåliga kläder eftersom vi skulle ut på en tur med skotern. Sagt och gjort; vi klädde på oss och gick ut och väntade på att skotern skulle bli färdigfixad. Jag var förövrigt livrädd för den och kände lite att jag inte vågade se den i ögonen, haha, så gömde mig lite bakom Catti och Marie. Sen var det dags för vår första skotertur. Catti skulle sitta bakom Ida-Lisa, och Marie & jag skulle sitta i kälken bakom skotern. Alltså, hahahaha herregud vet inte riktigt vad jag ska säga. Marie och jag har aldrig åkt kälke bakom en skoter så vi visste liksom inte riktigt vad vi skulle förvänta oss, och eftersom det var varmt den dagen så var snön inte så bra och Ida-Lisa var tvungen att gasa på lite extra för att inte köra fast= jag och Marie for runt som popcorn inne i kälken och skrek i ren panik! Det bästa med detta är att Marie lyckats få allt på film, totalt klockrent! (Och tyvär kan jag inte lägga upp filmen här eftersom det krabbade när Marie skulle lägga upp den, men ni som har mig på facebook kan se den där ^^) När vi kört i kanske fem-tio minuter så härs det världens duns, och sen typ *kraschhhhhh*. Då visade det sig att dämparen på skotern gått sönder, så Ida-Lisa får åka tillbaka hem med skotern för att låna en ny, medan jag, Marie och Catti får sitta kvar i skogen och vänta haha! Fast det gick ingen nöd på oss; Catti la sig ner och solade och jag & Marie satt i kälken och hade det mysigt. När vi äntligen fått tag i en ny skoter så åkte vi vidare och kom fram till vår slutdestination. Vi satte oss ner, solade lite och drack lite passionsfruktsläsk och hade det så himla mysigt. Efter ett tag tyckte Ida-Lisa att det var dags att vi skulle få åka lite skoter med henne, så det gjorde vi. När det var min tur var jag ganska rädd, så jag klamrade mig fast vid stackars Ida-Lisa och höll i mig för livet haha. Det var dock roligare än jag hade trott, men fortfarande ganska läskigt. När det börjat bli kallt så åkte vi tillbaka hem till Ida-Lisa och chillade. På kvällen hade vi bestämt att vi skulle kolla på "Sagan om ringen" eftersom jag inte sett dom, så det gjorde vi. Fast jag somnade och såg typ bara halva filmen haha.











Lördag:
Vi började dagen med att åka på en isfestival i Blattnicksele och kolla på "gammgamm-skotrar" som Ida-Lisa sa (alltså jättegamla skotrar). Dock så blåste det ganska mycket och det var ju lite synd för det blev ju kallt och så, men vi hann iallafall se när dom körde skotrarna, och så hann vi äta hamburgare också. Vi hade bestämt att vi skulle till en skidbacke och åka pulka, men när vi kom fram så var backen avstängd för det var en skidtävling där, så vi fick vända om. Istället så åkte vi ut och tolkade på en bob bakom skotern (som vi även lyckades välta med hahaha). Det var hur som himla roligt, och mina knän är helt blåmärkiga efter den åkturen! Eftersom vi hade sån himla tur (eller inte), så lyckades såklart boben gå sönder efter ett tag, så vi fick åka bort till ett ställa och vänta där så att Ida-Lisas mamma kunde hämta två stycken och köra hem dom eftersom alla inte fick plats på skotern. Under tiden vi väntade så underhöll vi oss genom att brottas i snön, och Marie hittade hittade en pinne och följande scen utspelade sig:
- Marie: Det här är en sån pinne som man skulle kunna ta över ett land med.
*Marie slår ner pinnen ungefär två centimeter i snön*
- Marie: Det här är mitt land; Picket! (syfter på att hon bara fick ner den en liten bit i snön, så det bara blev ett pick).
- Ida-Lisa: Men, du kan ju inte döpa ditt land till pinket?! "Det här är mitt land; pinket"?!?!
Sen dog alla av skratt ungefär.

Ida-Lisas mamma kom efter en stund och hämtade Catti och Marie (och den trasiga boben) och körde hem, medan Ida-Lisa och jag tog skotern hem. Hon typ innan vi åkte "men nu vill jag ju köra lite snabbare, är det okej?". Jag typ "visst!", så jag satte mig till rätta och höll i mig. Och hon typ gasade på, och jag trodde seriöst att jag skulle flyga av eftersom det inte fanns några bra ställen att hålla i sig på, och mina solglasögon höll på att trilla av var tionde sekund och jag visste inte riktigt om jag skulle skratta eller skrika, så jag var tyst haha! Sen kom vi iallafall fram till en stopskylt och där fick jag skrika till Ida-Lisa att hon måste vänta för jag var tvungen att ta av mig mina solisar, och så hoppade jag fram och höll i henne istället för att sitta och nästan trilla av. Och så fortsatte vi att köra, jättesnabbt enligt mig (dock jätteroligt!), på en massa gupp och vi typ flög run där på skotern och skrattade ungefär ihjäl oss, och Ida-Lisa sa så himla många roliga saker (som jag inte tänkte säga här i bloggen eftersom dom dels kanske är lite olämpliga (?), och sen vet jag inte om hon vill att jag ska skriva det), så jag dog ännu mer av skratt! På kvällen så kollade vi på en jättekonstig film, och sen så somnade vi.







Söndag:
Sista dagen, och vi hade planerat att vi skulle åka ut med skotern, ha med oss mat och bara chilla någonstans. Det var sol och helt vindstilla; en perfect day med andra ord. Men med vår tur så hade naturligtvis bensinslangen på den skotern som vi skulle ha gått sönder, så medan Ida-Lisa försökte fixa en ny skoter som vi kunde få låna så satt jag, Catti och Marie på baksidan av hennes hus och solade. Och jag kan säga såhär; trots att jag har smörjt in mig med både solkräm spf 30 och foundation med spf 20 i, så har jag iallafall fått fräknar, EJ OKEJ!
Iallafall. Efter ett tag har vi fixat fram en ny skoter, och vi kan ge oss ut på vårt lilla äventyr. Marie och jag sitter i släden (som vi nu har vant oss i, och är inte alls rädda haha), och efter att ha åkt ett tag så kommer vi fram till en plats som vi tyckte att vi kunde stanna på. Ida-Lisa börjar fixa iordning en sittplats åt oss, och vi andra står mest och tittar på. Sen ska hon göra upp eld, men det blåste lite för mycket så tändstickorna blåste ut hela tiden, och så körde vi lite teamwork och efter en inte alltför lång tid så har vi fått upp en liten eld och börjat steka upp pannkakor. Det var ju ungefär det godaste! Vi satt i vår lilla "soffa" och myste, men det blev ändå lite kallt så då fick vi trycka ihop oss och så hade vi ett liggunderlag över oss som täcke! Sen åkte vi lite skoter, och medan dom andra var ute och åkte så började jag frysa, så jag bestämde mig för att gräva en liten snögrop att ligga i, och jag tänkte ju att om jag gräver så blir jag varm. Så det gjorde jag, och så blev jag lite varmare på köpet! Sen så gjorde vi en massa andra saker, typ klättrade i träd, hade snöbrottning (jag vann flest gånger mohahah!), Marie lyckades precis som vanligt att trilla ner i typ en halvmeter i snön ungefär hela tiden (även när hon stod still) och hade det bara så himla mysigt. Sen var det tyvär dags att åka tillbaka hem. Senare på kvällen så spelade vi kort, och jag förlorade mot både Catti och Ida-Lisa när vi spelade s"tress", så jag blev jättesur och tvingade Marie att spela mot mig eftersom hon sagt att hon var jättedålig på det så jag kunde få vinna. Och jag vann och sen blev jag glad igen. Vi bestämde oss för att gå upp och sova eftersom vi skulle upp tidigt och köra hem dagen efter. Jag lyckades somna först av alla, och jag orkar inte förklara allt eftersom det kommer bli så himla långt då, men jag hade som sagt somnat först och så gör jag ifrån mig ett jätteroligt ljud (typ: uhaaaöh) som vi snackade om hela helgen som får alla att börja gapskratta, alltså seriöst vrida sig av skratt, och jag tycker väl mest att det är pinsamt och går och slår Ida-Lisa med min kudde hahaha. Såhär i efterhand är det ju jätteroligt och det är typ inte roligt om man inte var där och så, men tänkte att jag kunde ju beskriva det iallafall haha! Sen kan jag inte somna om och är vaken till klockan 03 innan jag slutligen lyckas somna igen.












Måndag:
Upptidigt för det var dags att åka tillbaka till Västerås. Jag var trött och ville inte alls åka tillbaka, men var ju tvungen. Det hade snöat hela natten så det var lite snö på vägen, och naturligtvis så lyckades vi hamna bakom typ fem lastbilar= snöröken från helvetet. Och så var vindrutetorkarna typ dåliga, och det fastnade en massa snö på dom så att Ida-Lisa såg väl ungefär ingenting när hon körde haha, och hon var skitförbannad och svor en massa åt alla lastbilar. Som tur var så svängde majoriteten in till vägkanten och lät oss köra förbi, och det var ju himla snällt. På ett ställe, när vi precis lyckats köra om en lastbil, så är vi tvugna att gå ut och borsta bort isen från vindrutetorkarna, så Ida-Lisa typ: "Sara, nu måste vi stanna här framme och ta bort isen, så vi måste springa ut snabbt som fan och skrapa bort isen så att lastbien inte hinner ikapp oss och kör om oss igen!", så vi stannar och så springer vi ut i converse i typ tre decimeter snö och skrapar frenetiskt bort isen från vindrutetorkarna (som Ida-Lisa först glömde att stänga av hahaha så jag fick liksom stå och jaga den!), men vi hann och sen kunde vi köra vidare! Och så fick vi se fler renar!!!!! En mötande bil blinkade med hellyset mot oss (jag fick en inre panik pga trodde det var poliser längre fram), men så kom vi över ett krön och så stod det några renar bredvid vägen! Jag, Marie och Catti typ: "OMG!!!", och råglodde ut genom fönstret, innan Ida-Lisa sa: "Men ska ni inte ta kort haha..?", och så började alla riva och slita efter sina kameror för att ta kort på dom!
Sen så fick jag köra en stund, och i Sundsvall så fick jag tanka alldeles själv, eller ja Ida-Lisa var bredvid mig hela tiden och sa hur jag skulle göra och så, och jag klarade det utan att spilla ner hela mig själv med bensin! :D

Och det finns så mycket mer som jag hade kunnat berätta om; som när jag höll på att sätta en zoo-apa i halsen av skratt eftersom Ida-Lisa sa "men en täcker ju inte hela faderullan!", eller när Catti illustrerade ett toabesök, eller när Ida-Lisa ritade en leende gubbe som kaskadkräktes, eller när Marie trodde att jag sa att man kunde hitta ett par kalsonger i Ida-Lisas hall, eller när jag inte fattade vart jag skulle svänga höger när vi skulle byta så ida-Lisa skulle få köra haha! Men grejen är ett det mesta är ju bara roligt om man var där på plats när det hände, och vi har ju fått så många nya internskämt och internskämt är ju alltid så himla svårt att förklara för utomstående så jag tänker inte ens försöka (mer än jag redan gjort). Och jag har haft det så bra och fint och har så himla fina vänner att jag bli alldeles glad i hjärtat, och dessa fem dagar är dom finaste fem dagarna på så himlahimla länge! ♥



Och alla bilder är inte mina, utan det är Catti's, Marie's och Ida-Lisa's också. Därför står det ett C, M eller I-L nere i hörnet på dom bilderna som inte är mina fär tycket ju att det ska vara rättvist och visa vems bilder det är, så nu vet ni det!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Låter och ser ut som en himla fin resa! Helt underbara bilder från Norrland!

2012-03-21 @ 19:10:03
URL: http://sofiasvanhagen.blogg.se/

★Lämna ditt avtryck här:

Du heter:
Stammis?

Mailadress: (only for me)

URL/Din bloggadress:

★ Gör ditt avtryck:

Trackback
RSS 2.0