Stor kille

Jag har börjar ta ut Ansgar lite då och då, nu när det blivit varmare. Nu är han ute i mellan 5-7 minuter istället för typ 30 sekunder- 1 minut ;)
Idag var vi iallafall ute och gick då vi träffade på en lös utekatt som satt och spejade på oss från en balkong. Jag plockade upp Ansgar, men då såg jag att kattens ägare också satt på balkongen så jag frågade om det var okej om jag satte ner Ansgar, och om det var lugnt att de hälsade på varandra. Det var det, och Ansgar brydde sig inte så mycket om katten, luktade lite men sen var det intresset slut. Den andra katten verkade inte heller visa någon störra intresse. Och för att nu komma till saken; Ansgar är ju stor! Alltså inte stor som i tjock, utan stor! Han är nu 9,5 månader, men var redan större än den vuxna hankatten vi hälsade på! Huvudet var större, kroppen var större, ja allt var större! Då blir jag inte så förvånad längre när han väger 5 kg! :p
Jag undrar hur stor han är när han är färdigväxt (hur gamla är de när de slutar att växa? eller det kanske han redan har gjort? :p)
Vilken storlek har eka katter? :)
#1 - - Sophia & Katterna:

Det beror på ras när dom slutar växa.



Pärla är redan över 4kg och hon är 8månader nu men ragdolls är slöväxta så hon kommer nog växa ett bra tag till.

Dollar är ca 5-6kg och 2 år gammal i april.

#2 - - Heidi,Kattfamiljen.se:

Ja han har blivit en riktigt stor kille din Ansgar :)

Jag skulle gissa på att han växer lite till eftersom han inte är ett år en. Men jag kan ha fel :P

Som Sophia säger så är det olika när dom slutar växa. Eftersm han är en huskatt är det lite svårt att säga. Men tex Ragdolls växer fram till dom är 2-3 år ungefär. Hugo ca 4,5 kg, Eddie ca 5,6 kg, Marwin ca 6 kg och Theodore ca 7,75 kg.



Sv:

Jo vi hittade selar. Synd bara att Theodore var skitsur, han ville inte prova selar ALLS! Han ville gå runt och vara den kung han är ;-) Men vi hittade en sele, inte så snygg men den passar och sitter säkert. Sophia hittade en jättesöt sele till Pärla :)

#3 - - Emma.R:

Min Sixten som är en huskatt är väll inte så storväxt men jag märkte att han var fullväxt vid ca 3 års ålder, för när jag kollar på bilder nu från den tiden så ser man att han mist sin kattunge form då och ser mer vuxen ut eller något. Svårt att förklara. Puma däremot som nu är 1,5 år och har abessinier i sig blir nog ganska storväxt, han väger redan 5,5 kg(men det kan vara snäppet för mkt tyvärr.