När Ansgar mötte Stella

Idag hade vi besök av min moster katt Stella! Det var intressant; Stella var nog rädd/osäker på Ansgar för såfort hon kom i närheten utav honom så burrade hon upp sig och frästa som bara den, och trots att Stella är så liten så skulle hon kunna gå under Ansgars mage när han står upp, så blev Ansgar lite rädd/avvaktande och satt på avstång och betraktade denna lilla varelse som kommit in i hans hem. Endast en gång morrade han till, och det var när Stella kom i full fart efter en leksak, som var påväg rätt emot Ansgar, och då sa han ifrån lite. Annars var han bara nyfiken och gick efter henne och kikade en massa, och när hon hade somnat i en fåtölj satte han upp framtassarna på fåtöljen och kikade upp över kanten på henne! Det kändes himla bra att han inte var elak mot henne alls, och typ "respekterade" att hon var lite rädd och sådära och gick inte för nära. Men han var ändå nyfiken och om Stella hade velat så tror jag att dom hade kunnat bli bra vänner. Nu träffades dom ju bara några timmar, och det var första gången Stella var hemma hos oss så det var ju inte så konstigt att hon var lite skeptisk. Tror absolut inte att det hade varit några problem att skaffa en till katt, sett från Ansgars synvinkel alltså. Han verkade ju inte ha något emot Stella (eller någon annan katt vi träffat ute), så det skulle nog inte bli några större problem. Nu är jag jättesugen på att skaffa en till katt, men det blir nog inte förens till våren i så fall, men vi får se hur det blir.
Ansgar är ju lite speciell så i och med att han i princip är livrädd för allt och alla saker/människor som han inte känner och springer undan när någon lite mer okänd kommer förnära. Han är inte ett dugg kelig, bara någon gång om dagen får man klappa honom (och tro mej; vad jag än håller på med när jag märker att han vill kela så lägger jag ifrån mig det och tar mig tid för honom. Man måste ju ta chansen att kela med sin gullunge när han vill!) och han är en väldigt tillbakadragen katt, och det är hans personlighet. Även om han har utvecklats otroligt mycket sedan jag fick honom (exempelvis så tog det drygt ett halvår innan han hoppade upp i mitt knä första gången) så är han fortfarande en väldigt tillbakadragen liten katt, och jag älskar honom för den han är och ska inte jämföra honom med andra katter; för alla är ju olika! Jag är dock rädd för att om jag skaffar en till katt som är mer social/framåt, att han ska komma i skymundan och inte utvecklas mera, eller så kanske det blir tvärt om? Att han "inspireras" av den andra katten och själv blir lite mindre misstänksam mot allt? Hmm, det är många frågor som dyker upp i huvudet när det gäller att skaffa en till katt, och det bör verkligen tänkas igenom både en och två gånger. Nått annat jag är orolig över är att isåfall ha två katter på 24kvm+8kvm... Iochförsig har jag ju väldigt högt i tak så jag kan ju köpa ett högre och störra klösträd samt sätta upp hyllor och så som de kan gå på.. Och min pojkvän (som just nu bor i Stockholm), tycker inte att jag ska skaffa en katt till, han är orolig att Ansgar inte kommer att trivas och att hmm, ja det helt enkelt inte kommer att funka. Men som sagt, det tål att tänkas på! :)
#1 - - Heidi.Kattfamiljen:

Va härligt att det gick bra när Ansgar fick träffa Stella :-)

Ja det är mycket funderingar när man funderar på att skaffa en till kisse. Ansgar skulle säkert älska att ha någon att busa loss med kan jag tänka mig. Blir det en Bengal som du funderat på i så fall?

Tycker det låter jättebra så som du tänkt inreda för katterna :-)

Du kommer säkert fram till rätt beslut hur du skall göra :-)

#2 - - Emma:

Förstår att du funderar då du har en katt som är lite tillbakadragen, men vet att min lilla fegis här hemma, har blivit mycket kaxigare (iaf sen min minsting kom hit), mycket busigare, och tar för sig mer, man får verkligen se vilken bestämd dam hon egentligen är. =) Men det är som det vart här, kan säkert bli annorlunda också.