Tillökning i höst

Efter mycket tänk och funderingar så har jag bestämt mig för att i slutet på sommaren/början på hösten köpa en till katt! Eftersom jag i princip ska ha praktik hela hösten (= vara borta 8-9 timmar per dag), och i vår börja jobba heltid så känns det inte rätt för Ansgar att vara ensam hemma nästan hela tiden. Jobbar ju heltid nu i sommar och jag märker på honom att han skulle må bra av lite sällskap. Han har ju varit bortskämd med att jag bara varit borta runt 3-4 timmar per dag när jag varit i skolan, och det har ju inte varit några problem alls. Har ju länge funderat att skaffa en katt, och nu känns det liksom rätt.
Det som oroar mig är ju att jag bor relativt litet i en 32kvm stor/liten lägenhet. Däremot har jag 3,5 meter i takhöjd, så har tänkt att köpa ett nytt, större klösträd samt en "klösstång" som dom kan klösa riktigt ordentligt på. Har även tänkt att inreda mitt lilla loft till ett kattloft med tunnlar och sovplatser och sådär. Kan nog bli riktigt bra, även om jag bor litet.
 
Jag har tänkt att köpa en katt från katthemmet här i Västerås. Jag hade tänkt att det skulle bli en kattunge för jag har fått för mig att det är lättare att vänja en kattunge att bo lite mindre än en vuxen katt, men jag vet inte? Plus att Ansgar fortfarande är väldigt lekfull så han hade nog uppskattat en att ha en kattunge att leka tillsammans med. Men har även läst att det är bättre att ta en vuxen katt eftersom man då vet vilket temprament som katten har, och jag kan ju inte ha en katt med alltför mycket energi just med tanke på boytan. Ja, det återstår ju helt enkelt att se. Får prata med dom på katthemmet och se vad dom tycker!