Dålig mage igen :(

Ansgar har blivit dålig i magen igen :( Fattar inte varför! Torsken och pro-kolin som han fick förra veckan verkade ju hjälpa, och han har bajsat som vanligt sedan i lördags/söndags. Men nu idag på morgonen var det löst igen. Usch, blir orolig. Och jag har ju inte ändrat kosten eller så, utan han äter ju Orijen och får alltid samma Mjau's mjukmat med lammsmak. Det enda som "tillkommit" är att han ibland äter på mammas växt (kärleksgräs) som hon har på balkongen, men det har han gjort sen vi kom hem för  1,5 månader sen så det verkar ju konstigt om det skulle bero på det? I övrigt är han precis som vanligt, dricker, äter och busar på för fullt. Har inte gett honom mat sedan igårkväll och får fasta honom nu och ge honom pro-kolin och torsk ikväll igen (nån som har nått annat knep mot lösa magar?). Funderar på om det kan vara typ foderallergi... Kan katter bli allergiska mot ett foder de har ätit en längre tid? Tror ni det kan bero på nått annat?
#1 - - Heidi.Kattfamiljen:

Ibland kan dom nog utveckla allergi mot foder. Men då känns det som han borde ha reagerat direkt på det när han började äta Orijen igen, men detta är bara min gissning. En jourkatt vi hade tidigare hade foderallergi och det rann ur honom så fort han åt orijen igen efter att han käkat kokt fisk/kyckling. Fick reda på efteråt att han hade allergi.

Mina katter har reagerat på värmen, varit lite lösa och kräkts. Jag har också känns mig underlig i magen nu när det varit så varmt. Så det kan mycket väl vara värmen.

Men ge honom torsken (kokt kyckling funkar också)och introducera sakta orijen igen. Blir han lös ännu en gång kan du ju höra med veterinären vad dom säger. Hur lös är han? Bara sprutar det ur honom eller är det bara lite slaffsigt så att säga?



Sv: Ja visst är det läskigt att en veterinär kommer med sådana här uttalanden när det inte stämmer. Hoppas hon läser på lite om katter och olika raser. Och hur katter funkar också, hon verkade inte veta hur hon skulle vara med dom.

Jag har för länge sedan slutat lyssna blint på veterinärer. Självklart lyssnar jag på dom och tar in det dom säger men sen analyserar jag det själv också. Jag är inte direkt ensam om att tycka deras råd kan vara totalt urdumma.

Läste en krönika med Anders Johansson i kattliv. En av hans katter har epilepsi och fick grova anfall. Veterinären dom kom till ville direkt ta bort katten. Det ville inte han utan hade letade upp en annan veterinär med kunskap om epilepsi på katter och denna hjälpte dom att hitta en dos på kattens medicin som funkar jättebra och hon hade tydligen inga anfall längre och mår bra. Tur att han tänkte ett steg längre där.