Fundering om ny sele

Håller på att kolla efter en ny sele till Ansgar. Känns inte alls kul/säker att gå ut och gå nu när jag vet att han kan hoppa ur den! Vill ju helst inte ha en sele som "tar smällen runt halsen", alltså att om han springer tills kopplet är slut, så vill jag inte att trycket ska ligga på halsen. Ansgar har en tendens till att göra så ibland, och därför tycker jag det blir ännu viktigare att hitta en skonsam sele.

Har blivit tipsad om puppia's selar, men tror inte Ansgar hade känt sig bekväm i dom. Synd, dom är himla snygga! (Klicka på bilden för att komma till en försäljningshemsida samt bildkällan!)




Blev även tipsad om denna selen, och den har jag fastnat för! Tror denna är svår att hoppa ur, plus att tyngden inte läggs direkt på halsen/nacken, iochmed att den har en rem under magen också, som fäster fram i bröstet.
----> 

Vad tycker ni? Har ni några bra tips på rymningssäkra samt skonsamma selar?
#1 - - Emma.R:

Jag köpte en liknande puppia-selen till min brors katt och den är väldigt populär. Katter har ju morrhår i hela pälsen och kan ju då vara lite känsliga mot sånt som skaver, därför tycker jag att en mer heltäckande sele som inte bara är några skavande remmar sitter bättre. Men jag vet ej, men mina bror är iallafall väldigt nöjd och deras katt också.

#2 - - Emma.R:

var tvungen att svara på din kommentar på vår blogg. Det där med att han faller ihop och vägrar gå någonstans, det händer mig så fort en sele sätts på Sixten. Brukade gå ut med honom i sele när han var liten, men nu vägrar han ta ett enda steg i den.

#3 - - Heidi.Kattfamiljen:

Vilken tur att det gick bra och att Ansgar lät dig fånga in honom. Jättebra att du behöll lugnet, en utan dom egenskaper vi kattägare måste ha ;-) haha jag är sällan lugn men när det gäller katter är jag det.

Jag tror selen underst är bäst. Köpte liknande modell till Theo för han hoppar ur selen ungefär jämt om man inte går dit han vill. Visserligen sticker han aldrig långt eftersom jag kan ha han lös men dom gånger han måste ha sele så är den där modellen den bästa jag provat. Tar längre tid att ta sig ur den. Tror inte den finns någon sele som är 100 % säker.

#4 - - Heidi.Kattfamiljen:

Jag tävlar ut en likadan trollslända nu ;-)

#5 - - Sophia och katterna:

Jag har hört att många katter har "backat" ur Puppia selen. Vågar inte prova om det är sant haha.

Lycka till att hitta ett selen.