En dagsutflykt till Kungsbyn

Här om veckan när jag hade en ledig dag så tog R med mig ut på en dagsutflykt till Kungsbyns djurpark! Den låg strax utanför Västerås så det tog inte alls lång tid att komma dit. Jag var narutligtvis jättepepp; älskar ju djur liksom! När vi betalade så fick vi reda på att det skulle vara en "viltsafari" om tjugo minuter, så under tiden tittade vi på minigrisar och klappade får och en liten svart gris. Grisen var så himla kjelsjuk så den kom springande emot en och slänge sig på rygg för att bli kliad. JAG VILL OCKSÅ HA EN GRIS!
 
 
 
Sen var det alltså dags för viltsafari. De första djuren vi träffade på var visenterna Oden och Axel. Så himla söta. De var ganska pepp eftersom det var matdags, så när spannarna med mat ställdes ner gluffsades det hej vilt. Vi åkte vidare och såg lite dovhjortar och sen bambisar; alltså kronhjortar! Tydligen hette ledarhinden Lotta, och det är hon som syns på bild. Inne i skogen så vandrade ledarbocken och vakade över sina honor.
 
 
När viltsafarin var avklarad så traskade vi vidare för att se på de andra djuren. Första hagen som vi gick förbi tillhörde vildsvinen. Jag matade dom med maskrosblad och de tyckte att det var megagott eftersom det blev lite småbråk om vem som skulle äta. Passade på att klappa en på nosen så nu har jag rört ett vildsvin på riktigt! I en annan hage så bodde det en get och lite får. Geten var tydligen väldigt skeptisk mot oss, och när vi försökte klappa honom så stångades han med hornen. Var ganska tydligt att han vaktade sina honor för han följde med oss längs stängslet medan vi tittade på lamorna. Jag gjorde ett sista försök att klappa geten, men då bet han tag i min jackärm så R fick hjälpa mig loss, haha. Lamorna var mest intresserade av att äta barr och klia sig mot granen. Dom ser så himla roliga ut.
 
 
Vi gick vidare mot älghagen. Vi hade missat älgmatningen på förmiddagen men hoppades på att vi skulle få en skymt utav de iallafall, och det fick vi! En tjur, en ko och två små klavar. Eller ja, så små var de ju förstås inte, men i jämförelse med deras föräldrar så var de ganska pyttiga.
 
 
Tillsist kom vi till hästhagen! OMG I AM IN HEAVEN! Så himla fina. Älskar mular. Dom är så lena och så mjuka och så varma. Borrade mig in i manen och luktade. Hästlukt är så himla gosigt. Matade hästarna med lite kvistar och gräs och stod där länge och kelade. Jag hoppas att jag får ett barn som blir hästintresserad och börjar rida så att jag också kan göra det. Tänk att ha en egen häst liksom!
 
 
De sista djuren som vi besökte innan vi åkte hem var lite höns och getter, och små kaniner. Alltså, tänker bara på att fåglar är släktingar med dinosaurierna, och när man kollar på tppen så syns det verkligen! Tänk er en tupp i typ 20 gånger större format och huggtänder liksom. Fett läskigt! Kaninerna var ju också sådär fruktansvärt fina och jag blev totalkär i albinokaninen med röda ögon. Tänk att en ha en sån som hoppar omkring på golvet.
 
 
Och efter en fruktansvärt fin och mysig dag tog vi bilen tillbaka hem och bakade kanelbullar. En fantastisk grej att göra såhär på hösten!

Kommentarer
Postat av: Lilla P

Du får komma och klappa på mina ponnysar någon gång!!!

2013-09-22 @ 21:03:42
URL: http://lillap.devote.se

★Lämna ditt avtryck här:

Du heter:
Stammis?

Mailadress: (only for me)

URL/Din bloggadress:

★ Gör ditt avtryck:

Trackback
RSS 2.0